24 March 2011

beli dan buka buku baru

assalamualaikum~ :)

I am about to buy a new book. the one with a very high quality, this time. not that I want to throw nor forget the old one. it is just that, I think the old one doesn't seem to fit me anymore. mungkin buku lama dah penuh. tiga tahun. macam-macam dah aku karang di dalamnya. hingga ke muka surat terakhir, aku masih nak mengarang walaupun dah tak ada lagi ruang-ruang kosong untuk aku isi dengan cerita dan luahan hati aku. terlalu sayang pada buku yang lama. buku yang dah aku luangkan sepenuh masa dan tenaga untuk menjaga dan membalutnya. demi mendapatkannya, aku dah menanti dan berusaha gigih selama bertahun lamanya, tak pernah jemu. jadi untuk letak ke tepi buku lama dan beli yang baru, bukanlah semudah yang difikirkan. kepayahan dia, memang tak tercapai dek akal waras. memang aku ada duitnya. bila-bila masa saja aku mampu menggantikan buku lama dengan yang baru. cuma aku perlukan masa. dan mungkin, aku masih belum jumpa buku baru yang mampu menarik hati aku. tapi apakan daya. aku harus beli yang baru dan beri ruang kepada buku lama untuk berehat. mungkin buku tu dah terlalu lama dengan aku. mungkin aku patut beri ia kepada tuan yang baru. atau mungkin, untuk dikitar semula.

mencari buku baru, bukannya mudah. kita kena kenal si penulisnya. kaji sinopsisnya. belek kualiti bukunya. it is hard you know. sekalipun kau dah jumpa buku yang baru yang cantik, yang menarik, it could never replace the old one. aku bukannya apa. aku tak nak nanti terjadi perbandingan antara buku lama dengan buku yang baru. aku sangat menghargai barang-barang aku. I must say, I'll never throw my old book for the sake of my new book. maaf. itu memang tak akan terjadi. :')

doakan aku jumpa buku baru yang menarik. kalau tak semahal buku yang lama sekalipun, biarlah sekadar menenangkan mata yang membaca. tapi, mana nak cari buku eh? HAHA.. kalau tak nak cari, boleh? tunggu buku mai sendiri kat aku. dah lama amat tak beli membeli ni. skill dah tumpul kot. -,-

aku nak buka buku baru.

12 comments:

ENCIK TIKUS said...

amboi ada jugak eh tutorial untuk membeli buku ?

AdilaKaman said...

encik tikus : penting kot! :D

aLya maNip said...

waaa...gud luck mencari buku baru adila!!
tggu pon boleh gak..ngeeee

AdilaKaman said...

alya : guess, I'll wait for the book to come and find me! :D

Zhafran Muslimin said...

ha3..cari jaa 'buku baru'..he3 :P

ps:eh aku ni dikira buku baru jugak ka bagi ang?..HAHAHA ;p

AdilaKaman said...

zhafran : ang, BUKU BARU? cissssss. pantang tok nenek aku REUSE buku orang. HAHAHAHA.. :P

Zhafran Muslimin said...

ha3..aku mmg buku yg boleh di kitar semula..alah..buat cam org lain x leh dikitar semula..bukan kelas ke 2 ok!..lepas kitar semula 2 jadi lagi putih bersih suci lagi murni..bkn cam buku season lapanpuluh lapan taun org x mau beli..HAHAHAHA xD

AdilaKaman said...

zhafran : walaupun begitu, tak mungkin aku membelimu. HAHAHAHA..

Zhafran Muslimin said...

ha3..itu sudah pasti..aku membaca dirimu like reading a book dari mukasurat isi kandungan sehinggalah ke mukasurat lampiran..huhu xD

AdilaKaman said...

zhafran : woiiiiiii. maksudnyaaaa??? nak kata ang kenai aku la ni???????

Zhafran Muslimin said...

he3.taw xpa..;p

AdilaKaman said...

zhafran : TAK mungkin~