09 May 2011

bayi duduk

assalamualaikum~ :)

huhu.. what a hot day! sweating all over the body, wondering around the house with wet shirt with bad smell. arghh. ini sememangnya bukan impian. bukan hobi baru yang diingini pun. -,-

when I made my decision; to stay at home for the whole four months doing nothing, macam-macam yang aku dapat.

"weh, tak dak life kot, duk rumah!"

"kau tak bosan ka duk rumah ja? baik kerja. boleh dapat duit."

"kalau aku, aku kerja. boleh beli apa yang aku nak!"

and the list goes on and on. endlessly. huhu. I definitely have my own reasons for each decision I've made. tapi, tak perlu lah kot untuk aku keluarkan semuanya. kalau tak, yang akan aku dapat hanya satu pepatah,

'nak seribu daya, TAK NAK SERIBU DALIH'

kan? HAHA.. biasalah. tabiat manusia normal lah tu. suka menunding jari. kan? :)

empat bulan yang aku ada ni, aku nak gunakan sebaik mungkin. untuk bermanja dengan keluarga, dan mungkin juga, untuk berbakti kepada mereka. aku tau, tak banyak benda yang aku mampu bantu selama empat bulan aku memerap kat rumah ni. memasak, aku tak reti. membasuh, malas sekali. tapi, bak kata pepatah kat atas tu, NAK SERIBU DAYA. jadi, I found a way to ease my parent's burden.

guess what? I decided to babysit (bayi duduk) my little brother. dah tiga tahun aku tinggalkan beliau tanpa pengawasan. dari gemuk sikit, dah jadi gemuk banyak dah. HAHA.. 
 
lagipun, budak lelaki baru nak baligh ni, banyak songeh sikit. itu yang aku kuarantinkan beliau sekarang ni. pi sekolah, balik sekolah, pi tusyen, balik tusyen, semua aku uruskan. I have to keep an eye on him. kira macam tugas bodyguard lah ni. lagipun, tahun ni beliau dah nak ambik Penilaian Menengah Rendah (PMR). insya'ALLAH kalau bagi perhatian lebih sikit, boleh berjaya. :)

and for the time being, I'm enjoying my new job. kalau dulu, aku ni tak pernah kisah apa nak jadi dengan adik-adik aku, tapi kali ni aku punya 'bertanggungjawab' tu, dah ada. kakak kepada tiga adik, doesn't make me a good sister back then. but now, I will be one. adik yang ini, kena lah paling jaga sebab beliau paling 'kecik' walaupun secara fizikalnya, beliau besar banyak dari aku! :)

2 comments:

milzamghazali said...

kerja dengan aku ja. jadi bibik. maw?

AdilaKaman said...

milzam : amboi milzam. hang kejam sangat tu. AHAHHAHA.. aku ni, masak pun tak pass lagi. nak jadi bibik gena? :P