23 June 2011

kalau marah?

assalamualaikum~ :)

dan hai. bersama saya lagi, Prof. Dr. Ir. Nur'Aadila Kaman, dalam segmen seterusnya iaitu segmen kesihatan. HAHA.. jadi hari ni, saya dengan besar hatinya, ingin berkongsi sedikit pendapat mengenai cara-cara mengendalikan tekanan atau stress, dengan cara yang sihat. it's Adila's way on let-go-ing anger, mannnn!

stress. selalunya terjadi pada golongan remaja BELASAN tahun macam cheq ni. stress datang tanpa diseru. kita tak perlukan kemenyan untuk menyeru stress kerana stress sering datang tanpa diundang. heh. -,-

hari ni cheq rasa sangat puas kerana telah berjaya melepaskan segala amarah yang dah lama tersimpan di dalam hati cheq yang kecik ni. fuhh. lega. rasa macam nak buat kenduri kesyukuran pulak. heuu..

tadi cheq diarah untuk mengetuk serpihan-serpihan konkrit yang terhasil di celahan susunan batu bata dengan menggunakan sebatang tukul. pheuu.. memang layan ah kerja ketuk mengetuk tu. memang haku ketuk sekuat hati ah. sampai berkecai sekali dengan bata tu. siap keluar spark lagi. ^_^

lepas peluh mengalir deras, dan serpihan konkrit memenuhi muka, rambut serta anggota badan, aku rasa ringan yang teramat sangat. rasa macam semua masalah dah hancur berkecai macam serpihan konkrit yang berterabur atas lantai tu. takkan aku kutip lagi serpihan konkrit-konkrit tu, seperti mana takkan aku simpan lagi masalah yang dah lama terbuku dalam hati ni. pergilah semua~ :')

heuu.. seronok ya, bila kita dapat melepaskan apa yang dah lama kita simpan. kalau lah marah aku tu disamakan dengan ikan, dah lama jadi pekasam. berbulan-bulan dah. baru tadi, aku berjaya to get rid of them.
 
cara-caranya, target konkrit tu sebagai orang yang kita rasa nak tumbuk muka dia sangat-sangat. lepas tu, hentak tukul sepuas hati. biar sampai berapi-api TEPAT KE SASARAN. selagi tak habis marah tu, jangan berhenti. fuhh.. no wonder, most of fights end up with murder. anger can definitely lead to murder. that person is lucky enough to not appear right in front of me. if so, I'll definitely smack him/her. definitely. :D

contohnya macam kat bawah ni.
menarik bukan? juga sihat and it doesn't bring any harm to neither of you yourself, nor others. HAHAHA.. sekian saja daripada saya, Prof. Dr. Ir. Nur'Aadila Kaman dan selamat mencuba! :)

15 comments:

Anonymous said...

dylli...sekarang mmg la hilang marah 2....tp perasaan marah,sedih dan tensen ni akan datang lg...walaupon kita bayangkan muka org yg kita marah dan KETUK2 dia mcm awak buat 2..esok dan seterusnya pasti akan ingat kembati....

AdilaKaman said...

anonymous : hmm. yeah. you might be right. but it is okay for the time now. at least, beban tu ringan sikit berbanding dulu. :) thanks anyway.

Anonymous said...

pada saya..saya akan cuba selesaikan dengan mencari apa masalah itu..kenaapa terjdi masalah ini..sebab saya kalau ada masalah...only that thing yang saya pkir...so i must to do something iaitu bertanya dan menyoal supaya dapat jawapan yang buat saya x pkir lagi...

AdilaKaman said...

anonymous : hmm.. memang. selesaikan secara akar memang lah jalan yang terbaik. kalau lah, I've got the chance to face and ask what I did wrong to that person, mungkin benda tak jadi sesusah ini. tapi nak buat macam. I've to keep everything all by myself. :)

Anonymous said...

trust me dear...sometimes kita rase kita ni betol..tp pada mata orang lain kita sebenarnya salah..dalam apa jua masalah kita sebenarnya perlu positif untuk bertanya dan berpikir..betolkah apa yang kita buat...kalau tidak all life kita akan mengenang benda ni...i also have experient bout it..wit that experient i feel more better to face everything come to me now...

AdilaKaman said...

anonymous : I wronged that person. I know. but I have no choice. I didn't get the chance to apologize. dah banyak kali cuba untuk face and tanya apa yang tak kena. tapi tu la. tepuk sebelah tangan, mana boleh bunyi kan? :)

Anonymous said...

but dylli u must remember...we have GOD to protect us..maybe that thing happen,is good for u...allah 2 maha adil...macam saya da tetapkan 1 benda dalam idup saya..allah ni sangat adil untuk umatnya..cntohnya allah xkan hadiah kan seorang yang jahat untuk seorang yang baik...kalau diri kita baik insyallah benda yang datng dekat kita pon adalah bnda yg baik2..

Anonymous said...

its ok dylli...hope u stong to face everything k

AdilaKaman said...

anonymous : YES! I like that. I like you too. no worry. I'm big enough. I can think what is best for me. lagipun benda dah lepas. cuma I have problem in forgetting them. susah. but I'll try my best. :)

Anonymous said...

just enjoy ur life... :)

AdilaKaman said...

anonymous : I will. no doubt on that. :)

akema yazid said...

puyyyooo!!
encek / cik anon ni komen pjg2 eh..
hehe..

weyyy, minggu depan nak sambung umah..
kerja ketuk mengetuk akan start..
haha..
bagi tips sket camna cara nak ketuk tanpa keluaq peluh.. haha..

AdilaKaman said...

kuma : hang ni, jeles ah tu. HAHAHAHA.. nak ketuk tanpa mengeluarkan peluh, hang ketuk dalam mimpi ja ah. :P

Encik Psychopath said...

buat sakit tangan je.

AdilaKaman said...

encik psychopath : ehhhhhhh.. mana ada! :P