30 March 2011

banjir

assalamualaikum~ :)

banjir. untuk eja dan taip perkataan ni pun, dah ambik sepertiga daripada minit aku. apatah lagi, untuk bayangkan. lima tahun aku di Perlis, ini kali ketiga aku menghadapi krisis banjir. UiTM Perlis dah keluarkan notis.
 
"Para pelajar dibenarkan untuk pulang ke rumah sehingga Ahad ini."

kepada lebih lapan ribu pelajar dan staf UiTM Perlis yang lain, ini mungkin satu berita gembira. balik kampung. four days of holiday. hell yeah, it is fun you know!

tapi tak juga kepada kurang seribu pelajar dan staf UiTM Perlis yang lain. di mana kampung mereka, adalah Perlis itu sendiri. hell no, it is no fun you know! umpama keluar dari mulut harimau, masuk ke mulut buaya. T_T

aku dapat mesej dari adik aku tengah hari tadi. "rumah kita baru ja masuk air. mama kata, awak tak payah risau. duduk ja kat sana elok-elok. tak payah fikir masalah kat rumah. kami okay."

tindakan aku? reaksi aku? hmm. kaku. kosong.

semua orang asyik kata, 

"weh kenapa tak balik?"

"tak nak tengok rumah ang ka?"

"kesian kat family ang weh."

dan bla bla bla.. main cakap ikut mulut, tak fikir guna otak. korang boleh faham tak perasaan aku? bila aku terpaksa memilih antara mak, dan tests aku yang berlambak-lambak kat sini? aku memang nak balik. tak payah UiTM keluarkan notis pun, aku boleh balik. bila-bila saja yang aku nak.

tapi, aku tak nak susahkan hati mama. susahkan abah. kena fikir macam mana nak kena hantar aku semula ke sini bila aku ada ujian. serius, aku rasa aku pentingkan diri bila aku balik ke Arau petang semalam. tapi aku terpaksa. abah pun dah pesan, kalau apa-apa pun, duduk kat Arau. jangan fikir sangat masalah kat rumah. belajar, kena belajar juga.

satu malam aku tak boleh tidur, fikirkan hujan. fikirkan hal rumah. barang-barang dah angkat ka belum? abah dah balik dari kursus ka belum? nanti siapa nak tolong mama angkat barang-barang semua? huh. tensi. yang sungguh mengundang hipertensi.

korang seronok lah balik. sampai rumah, tak payah fikir masalah kekangan bekalan air, bekalan elektrik, bekalan makanan. aku tak kisah semua tu. cuma, silalah balik dengan mulut yang bertutup. jangan syarah aku, kalau korang langsung tak berada dalam situasi yang sama dengan aku. we are not in the same shoes. you will never understand. nak balik, silakan. :)

malam ni aku, kuma, capik dan cikwan akan menghadapi semuanya. ala-ala SURVIVOR gitewwww. dengar kata, bekalan air dan elektrik akan diputuskan. bila, itu yang kita tak tau. redha je lah ye. nak tak nak, kami dah buat keputusan untuk stay. jadi, kena lah redha. huhu.. -,-

insya'ALLAH, kalau hujan dah berhenti sampai esok, aku akan pulang ke kampung halaman. bukan untuk main banjir. tapi untuk kemas rumah la. kalau rumah tak masuk air, boleh la kau main-main banjir derr. kalau masuk? sikit tak lalu nak main kot!
semoga keluargaku dijauhkan dari sebarang malapetaka.

9 comments:

rieyaawgazli said...

wa...korang pun tak balik ek?
xpe2,nanti kalau aku takot aku dtg bilik korang...
hehe... :P

aLya maNip said...

sabar ye adila...
mulut org mane penah leh tutup..huhu
hope seme2 kat umah tu okea. ye.. :)

Zhafran Muslimin said...

aku nak nasihat gak sebab aku penduduk negeri perlis..huhu xD

AdilaKaman said...

ria : come! come! kami ada projek besaqqqqqq punya. :D


alya : amin. hehe.. thanks cik alya. :)


zhafran : cisss. pantang beta diganggu oleh musuh. HAHAHA.. weh, rumah ang tak masok ayaq ka?

nabila izyani said...

dylli kalu masuk skit jew air..
buatlaa kuak lentang 100 meter dr ruang tamu ke dapur.. hehe

gudluck exam..:D

akema yazid said...

yeaahhh..
here we are..
SURVIVOR of uitm!! :P

AdilaKaman said...

bella : oh bella, sampainya hatimu. HAHAHA.. buku lali, dalam kottttt. :D


kuma : ciss. letrik+ayaq ada ja. HAHA.. :P

Anonymous said...

sabar je ye sis , dugaan tu :D

AdilaKaman said...

malin : yes dear. thanks. :)