29 March 2011

sebatang jalan itu...

assalamualaikum~ :)

ada sebatang jalan, kat Perlis ni. baru siap. tak baru sangat la. tapi, baru jugak lah. baru bukak tahun ni. jalan tu panjang. lepas tu, sunyi. tak banyak lampu jalan kat situ. kiri kanan ada sawah padi luas terbentang. kalau sesiapa yang selalu pi main futsal kat D' Futsal, mesti tau. dekat ja. jalan tu sunyi, jadi agak 'menyeramkan' jugak ah kan kalau nak lalu situ malam-malam, sorang-sorang.

tapi, tu jalan paling kegemaran (most favourite) aku. dan aku tak takut pun nak lalu situ. bukan sebab bajet berani derr. paling kegemaran, sebab jalan tu, mat rempit-free.

kalau aku tengah menunggang motorsikal atau memandu kereta, memang jalan tu macam jalan wajib lalu. terutamanya bila hati sedang lara. bila aku sedih, terasa nak menangis kuat-kuat, memang aku lalu situ. dah kata sunyi kan? jadi, kebarangkalian untuk orang lain nampak atau dengar kita meraung, adalah TIPIS sekali! ya, tipis! paling sesuai, kalau lalu situ malam-malam. tak pun, masa hujan tengah lebat. where views are limited! :')

tapi, aku sekadar lalu. tak pernah berhenti lagi sebab jalan tu sunyi sangat. kang, elok sedih 100 gram, jadi sedih 100 tan. tak ka naya? kan?

aku ni suka nangis sorang-sorang. kadang-kadang abah naik suara sikit, sudahhhh. banjir la muka aku dengan air mata. mama cakap sikit, sudahhh.. mengalir lagi, bak air terjun Niagara. dan perkara paling wajib buat bila tengah sedih sampai nak nangis, selain daripada masuk dalam bilik nangis senyap-senyap, adalah keluarrrrrr dari rumah sebentar. HAHA.. :P

aku ingat lagi, dulu pernah kena marah dengan abah. aku terus keluar rumah, hidupkan enjin Lagenda Z aku, dan blah. lepas tu, bila gaduh dengan mama pun sama. nangis-nangis atas moto macam budak kecik. bila ada orang nampak, MALU. paling selamat, bila larikan diri naik kereta lah. orang tak nampak sangat. like I said earlier, limited views~ ^_^

aku ni memang suka memberontak. perangai keji macam apa ja lagi. T_T

hee. setiap orang, ada cara dan tempat (spot) tersendiri untuk melepaskan segala yang terbuku atau yang terpendam dalam hati. termasuk aku. kadang-kadang tu, berkongsi dengan orang lain, tak semestinya mampu meredakan segala yang kita simpan. let them go, along with your tears. they'll dry and bammm! GONE.  just like that. even before you'll start noticing it. dan kalau terasa 'panjang' bebenor masa yang diambil oleh air mata tu untuk kering sendiri, wipe them! gunakan segala kudrat yang ada. jangan lupa tisu. tuala pun boleh. lebih kuasa penyerapan. HAHA.. pasti hilang. hmm. tak salah untuk menangis. selagi kau manusia, kau akan menangis. :)

macam kat blog 'musuh' aku ni,

"Kan lebih mahal nilai air mata itu kalau jatuhnya di atas tikar sejadah, apa guna dihabiskan air mata pada si dia yang telah pergi meninggalkan ku, sedangkan kasihnya Allah tak pernah pergi jauh dariku, aku bersyukur atas segala rahmat-Mu, semoga dipermudahkan segala urusanku."

aku baru saja lalu di jalan tu.
HUJAN DI LUAR, HUJAN DI DALAM.

7 comments:

aLya maNip said...

the best way to release everything..cry..hehe
mgkin org nmpak kita lemah tapi at that point kite akan realize how strong we are..hehe

akema yazid said...

zhafran??
haha..
dalam dia dok suka beletiaq tuh, berguna gak kan ayat dia tuh..;p





be strong la weyyhhh!!! kami suma kan ada.. (:

AdilaKaman said...

alya : saya suka menangis. :D


kuma : HAHA.. sekoq tu ja 'musuh' aku. huhu.. no worry. I am one strong girl. :)

miss tita said...

saya tahu dele kuat..!
saya tahu dele semangat..!
saya tahu dele tabah..!
yeaahhhhh!!
hehe..

jangan sedih2 ea kawan.. :)

AdilaKaman said...

capik : saya pun tahu semua tu! HAHAHAH.. ^_^

Zhafran Muslimin said...

ha3..akulah 'musuh' ang yg paling baik..huhu xD.. :P

AdilaKaman said...

zhafran : apakah? bila masa aku tambah perkataan YANG PALING BAIK tu?