11 January 2014

FIXI: Gantung by Nadia Khan

assalamualaikum~ :)

Some might has already known that I have this obsession towards FIXI. All of them. Basically, I've read almost 90% of the published FIXI novels. And I own 70% of the collection. Hihi..

Tapi semester ni, aku langsung tak beli walau sebuah FIXI sekalipun. The last three novels I bought were Ilusaniti, Tuhan and Cerpen (Shaz Johar). Then by the time I went to MPH that day, aku tengok dah banyak gilaaaaaaa koleksi baru. Hewwww.. Jenuh jugak lah nak kumpul beli semua sekaligus. -,-
Waiting list: Samar, Seronok, Infantisid, Kasyaf, Katarsis, Koyak dan Cerpen (Faizal Sulaiman *kalau tak silap)

Honestly, one of the reasons why I like FIXI is how they present their books. Simple. Tapi menarik. Pandai penerbit tu kenakan syarat yang buku FIXI cuma akan ada sepatah perkataan untuk tajuknya. Itupun dah berjaya menarik minat aku. Hispter betul. :P

Selain Shaz Johar, Nadia Khan is one of my favorite writer. Buku Kelabu dia, berjaya buat aku tertipu sampai half way. Apa yang ditipunya? Yang belum baca, hang pi laaaa beli buku tu baca. Baru hang tau. Haha!!

Untuk Cerpen, first cerpen dalam buku tu pun dah berjaya buat aku jatuh cinta untuk terus baca the whole book. Fuh. Boleh tahan hebat penangan Nadia Khan ni.

Jadi semalam, dalam banyak-banyak-banyak koleksi FIXI yang aku masih belum beli dan baca tu, aku pilih untuk beli Gantung dulu. Yelah. Banyak gila yang aku terlepas. Can't afford to borong them all lah. One at a time dulu. But since I have faith in Nadia's work, I decided to settle with Gantung for the time being. ;)
Buku ni memang dasyat. First 30 pages dah berjaya takutkan aku. Kiranya malam tu, aku balik terus sambung baca (sebab terus baca dalam KTM on my way back from KL to Padang Jawa) walaupun penat gila seharian berjalan kat KL.

Dan malam tu... Aku takut untuk tutup lampu. Jadi... Aku baca buku tu sampai aku tertidur sendiri. Takut punya pasal. Hahahaha!!

Actually, buku ni bukan lah seram macam gila. Cuma.. Most of FIXI writers, they really know how to capture your attention and manipulate your brain. That's just how powerful they are. Dan bila kau baca FIXI, there's no way your brain will rest. Rasa macam buat latih tubi pun ada. Sebab FIXI tak akan bagi kau ending yang kau mahu/jangka.

Never.

Buku ni ada seramnya, ada kisah saikonya, ada jugak sedih sikit towards the ending. Kiranya, awal-awal baca, aku takut. Towards the ending, aku hampir nangis. Haaaa.. Gitteww.. Ceh. Drama gila. Hahahaha!!

Hmm.. Konklusinya, Gantung ni best gila. Thank you Nadia Khan, thank you FIXI, sebab bebaskan jiwa aku dari novel cinta palsu dunia semata. Nasiblah aku memang dah lama gila tak tengok tv nor drama TV3. Hahaha!!

Dan... Ini bukan post puji menggunung kiss ass atau apa. Tapi lu olang memang manyak best woo!

No comments: