17 June 2014

To My Younger Engineer-To-Be Sisters and Brothers

assalamualaikum~ :)

Meh sini akak ngko nak nasihat sikit.... Kalau terasa gatal-gatal nak ambik engineering (civil to be exact), ngko ambik je lah. Jangan dihirau susah ataupun tak. Kalau effort tu ada, insyaAllah the degree will be in your hands. Contoh terbesar, ni, yang duk menaip ni. Pemalas, tak berbakat, tiada minat, suka tidur, malas membaca dan menghafal, tapi tadaaaaaaaaa! Tengah ambik engineering master program dah.

Puji *cough* diri *cough* sendiri *cough*.

Lulz.

Minat tu akan datang bila ngko tengok kawan-kawan semua skor setiap semester padahal ngko suck big time every semester. Dari situ, effort akan datang sebab malu kalau malas dan fail, nanti kena pi graduation ceremony sorang-sorang sebab semua kawan dah grad semester lepas. 

:')

Boleh, kalau nak ambik engineering program sebab minat. Tapi jangan bergantung kepada minat semata sebab minat manusia boleh berubah setiap tahun, mengikut musim dan keadaan semasa (rujuk penaip). Mihihi.. Lagipun, kalau nak pakai minat semata, ceh. Tak payah tipu lah. Siapa ja minat nak membaca dan menghafal kalau dah masuk engineering courses ni kan? Tapi ituuuuuuuu la yang ngko kena mengadap nanti. To be completely honest, reason utama aku ambik engineering program ni, adalah kerana aku sukaaaaaa mengira! Love calculator like crayyyyy.. Bahaha.. Over jap.

Lagipun, maybe dulu aku kurang terima pendedahan on courses available in university. Kalau adik-adik rajin, boleh la browse through every courses available dulu, sebelum buat keputusan. Mana la tau, tetiba eh ada kos yang lebih best rupanya! Hihi.. Dulu masa sekolah, aku cuma tau ada kos perubatan, kejuruteraan dan perakaunan. Lulz. Noob nauzubilah! Janganlah jadi macam yang duk taip ye adik-adik! Pastu masa tu semuaaaaa pilihan isi engineering. Civil lah, electrical lah, electronic lah, mechanical lah. Janji engineering. Minat Maths lah kunun. Last sekali tu baru isi Hotel management, sebab dah tak tau nak isi engineering apa lagi. :')

Alhamdulillah, walaupun terasa ralat dan macam tertipu sikit sebab rupanya Civil Engineering sangat meluas skop dia and mana ada mengira ja hoi menghafal pun banyak! Tapi aku berjaya jugak menempuhi onak berduri sebagai pelajar engineering untuk diploma dan degree. Alhamdulillah.

Cuma nak pesan, kalau dah nak ambik civil engineering tu, janganlah nak buat perangai teruk takut matahari, tak suka berpeluh jadah tu. Mintak dijauhkan lah ye. Pastu kalau agak suka pakai cantik dress menda tu semua, harap lupakan lah ye? Jangan pulak nanti dah masuk, pastu complain asyik kena berjemur panas buat kerja berat, because that's what engineers do. Nak glamour, kat kampung boleh la kalau setakat nak bagitau nenek dah jadi engineer. Tapi kerja dia, langsung tak glamour okay. Serius. Hitam. Berkilat.

Aku dah rasa masa raya tahun lepas. Hitam. Pastu kena pakai baju kuning. K.
Ni masa melawat tapak asrama kolej UiTM Puncak Alam.

Ni masa gi Tebrau, melawat bangunan apa tah nama dia ni. Structures dia mostly guna timber ja. Lawa!

Ni masa kat Subang. Site untuk kondo.

Ni masa pi Jambatan Kedua Pulau Pinang. Sebelum siap.

Ni masa pi tempat bancuhan tar jalan tu.

Seronoknya civil engineering ni, ngko dapat exlore semua benda. Makanya, lawatan tapak pun banyakkkk macam kat atas tu. Tu sepanjang aku degree. Belum kira diploma, belum kira master. Belum kira site visit assignment. Fuh. Visits! Visits! Visits!

Pastu kalau dah pilih engineering, janganlah takut untuk bekerja sebagai engineer. Jangan jadi macam yang duk menaip ni. Penakut. Sebab tu sambung belajar sampai master. Adalaaaaaa serupa Wan dalam Jodoh 2 tu punya perangai. Bahahahaha!!

So, make up your mind kids! Kalau ngko rasa ngko adventurous macam iolls, redah jeeeee! Dalam hidup ni, bukan asyik nak kena main di zon selesa sendiri. Kadang-kadang kena keluar dan cuba benda baru jugak.

:)

Aku buat post ni, sebab aku perasan entri aku on Subjek Pembunuh tu, paaaaaaling banyak orang nak view. Bagus betullah budak-budak ni buat research dulu sebelum nak sambung belajar. Bagus. Aku dulu main hentam ikut naluri keibuan hati aku ja. Nasib baik masa tu aku tak rebellious sangat.

Nasib baik.


No comments: